Hialoubet, Tompa och Chanel

Publicerat 2011-11-24 kl 18:55:46 Vardag i stallet i Italien Kommentarer 0 st
Idag började jag med att rida igenom Hialoubet ordentligt. Han var hur pigg som helst, när han blir det så blir han även väldigt stark. Efter att han sprallat av sig lite så travade vi över några cavalletti för han han skulle få någon mer konkret att koncentrera sig på och han blev mer och mer avslappnad. I galoppen red jag mest i lättsits, just för att han har en sådan otrolig rörelse i galoppen och ett av mina problem är att när jag sitter i galoppen så trycker jag på för mycket med sätet och glömmer benen, vilket leder till att hästarna går fram för min sits istället för benen. Så nu rider jag mest i lätt sits för att få till trampen och mina ben på plats. när Jalle är så här pigg så är det inget att reomendera att jag ska sitta ner i galoppen som om jag satt på en gunghäst, då blir han bara spänd, kör upp huvidet och släpper ryggen totalt. Men i lätt sits så söker han sig mycket bra framåt neråt och får en alldeles perfekt galopp.
Därefter red jag Tompa och fick lektion av Emilio. Vi gjorde en ny övning (lägger upp skiss och förklaring senare). Tompa var väldigt avslappnad och hoppade igenom sprången mycket väl, var en ganska svårt övning för honom med korta avstånd. Hade gramanen på honom vilket hjälper mig mycket och även påminner honom precis innan sprången att han måste trampa igenom det sista galoppsprånget innan hindret utan att köra upp huvudet och hoppa utan rygg. Med gramanen blir han lite starkare för mig men den hjälper honom att hoppa igenom sprången korrekt.
Gjorde sedan samma övning med Chanel, och hon har verkligen utvecklast så mycket. När hon kom så rusa hon som en galning fram till hindren. Nu väntar hon och är mycket lättare att reglera. Hon är fortfarande väldigt svår ibland vad det gäller avstånd just för att hon ändrar sin egen balans på en sekund. När man ser ett avstånd i svängen mot ett hinder så kan hon helt plötsligt passera bakom skänkel och sen fram igen och vipps så är distansen helt annorlunda. Men som sagt hon gör framsteg.
Chanel i Arezzo i Oktober, hon hoppade 5 åringsklasserna den helgen och var nolla alla dagar. (Emilio rider i jacka bara för att det var "kallt").
Kommentera här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0